29 Ekim 2010 Cuma

BEBEKLERDE HAREKET GELİŞİMİ

0-1 YAŞ
- Yeni doğan bebek karnından tutularak havada tutulduğunda başı öne düşer.
- Beşikten kaldırıldığında baş desteklenmezse gevşek kalır ve düşer.
- Yüzükoyun bırakıldığında başını sağa ya da sola çevirebilir.
- Kol ve bacaklarında ani hareketler ve duruş değişiklikleri gösterir.
- Oturur konuma geçirilmeye çalışıldığında başı belirgin bir biçimde geride kalır.
- 1.ayında çenesini yerden ve yataktan kaldırabilir.
- 2.ayında yakınındaki nesnelere uzanır.
- 3-6. ayda kollarını simetrik olarak sallayabilir.
- 3-6. ayda sırtüstü konumdayken ayaklarına bakmak için başını kaldırabilir.
- 3-6. ayda destekle oturur ve çevresine bakmak için başını bir yandan öbür yana çevirebilir.
- 3-6. ayda bacaklarını birbiri ardına hareket ettirerek güçlü tekmeler atabilir.
- 6-9. ayda desteksiz olarak 10-15dakika oturabilir.
- 6-9. ayda dengesini yitirmeden yerde duran oyuncağını almak için öne doğru eğile bilir.
- 6-9. ayda emeklemeye çalışır.
- 6-9. ayda desteği tutarak ayağa kalkabilir ancak tekrar yere oturamaz, geriye doğru düşüp yere çarpar.
- 9-12. ayda yerde uzun süreli oturabilir.
- 9-12. ayda yatar konumdan oturur pozisyona geçebilir.
- 9-12. ayda emekler ya da kalçası üzerinde kendini sürükleyerek ilerler.
- 9-12. ayda tek başına desteksiz yürüyebilir.( 1-2 YAŞ
- Güvenli bir biçimde yürür; güvenle adım atmaya başlayıp durabilir.
- Dikkatle koşar ancak önüne bir engel çıktığında engeli aşamaz.
- Yürürken büyük bir bebeğini ya da ayısını taşıyabilir.
- Destekle merdivenlerden inebilir.
- Alçak bir basamaktan aşağı atlayabilir.
- Dengesini yitirmeden çömelebilir ve ellerini kullanmadan yeniden ayağa kalkabilir.
- Mobilyaların üzerine çıkıp yeniden aşağıya inebilir.
 - Parmaklığa veya duvara tutunarak merdivenlerden çıkabilir ve aşağı inebilir.                                                                                    
- Büyük bir topa tekmeyle vurmaya çalıştığında topun üstüne yürür.
- Üç tekerlekli bisiklete oturur ama pedalları kullanamaz.
- Çocuk bahçesinde bulunan bazı kolay aletlere tırmanabilir.
- Büyük oyuncakları kolaylıkla itip çekebilir,ama önüne bir engel çıktığında oyuncağı yönlendirmede güçlük çeker.
- Aldığı nesneleri yerine koyabilir.
- Küçük şekerlerin paketlerini büyük bir beceriyle açabilir.
- Tahta küplerle altılı ve sekizli kuleler yapar
- Sayfaları tek tek çevirebilir.
- Kendiliğinden hem dairesel hem de ileri geri karamalar yapar.
2-3 YAŞ
- Merdivenden yukarı ayak değiştirerek çıkar.
- Alt basamaklardan atlayabilir.
- Pedalları kullanarak üç tekerlekli bisiklete binebilir.
- Parmak ucunda durabilir ve yürüyebilir,
- Ayak bileklerini çapraz koyarak oturabilir.
- Her iki elini işbirliği içinde ustaca kullanabilir.
- 9 ve daha fazla küple kule yapabilir.
- İpliğe büyük tahta boncuklar dizebilir.
- Makas kullanabilir.
- Kalemi sık kullandığı eliyle başparmağı arasında ucuna yakın tutar ve elini ustaca kullanır.
- Tek ayak üzerinde durabilir.
3-4 YAŞ
- Normal yürümede adımları uygundur.
- Geri geri yürümeyi kolaylıkla becerir.
- Ani dönüş ve duruşları becerebildiğinden koşmadaki başarısı artar.
- Merdiven tırmanma becerisinde artış görülür.
- Kalemi güzel bir şekilde tutabilir.
- Beden hareketlerini istediği gibi ustalıkla yönlendirebilir.
- Üç tekerlekli bisiklete binmede ustalaşmıştır.
- Dizlerini kırmadan yerdeki nesneleri alabilir.
- Küçük tahta boncukları ipe dizebilir.
4-5 YAŞ
- Topu atma, yakalama, zıplatma, tekmeyle vurma gibi becerileri içeren top oyunlarında ustalaşmıştır.
- İnce bir çizgi üstünde kolaylıkla yürüyebilir.
- Ayak değiştirerek sıçrayabilir.
- Hareketleri müziğin ritmine uygundur.
- Dizlerini bükmeden öne eğilip parmak uçlarına dokunabilir.
- Bu yaş çocuğuna,ayaklarını bitiştirerek zıplama,bir ayağından ötekine hoplayarak geçme,ip atlama,duruş değiştirme,düz yürüme,su dolu bir kabı taşıma öğretilebilir.
- Uzun adımlarla ve ayağını basarken yetişkin gibi kullanarak yürür.
 5-6 YAŞ
- Çevik bir biçimde parmak uçlarında koşabilir.
- Tek ayağı ile 2-3m öteye sıçrayabilir.
- Örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven yapabilir.
- Büyük gözlü iğnelere ipliği kendi başına geçirir ve gerçek anlamda (birkaç ilmik) dikiş dikebilir.
- Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanabilir.
- Üçgen resmi çizebilir.
- Hareketlerin koordinasyonları düzgündür.
- Çocuk duvar veya tahta üzerinde yürümek,iki tekerlekli bisiklete binmek gibi denge etkinlikleriyle ilgilidir.
- Müzikteki ritm onu ilgilendirir ve zamana uygun bir tempoyla vuruş yapar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder