29 Ekim 2010 Cuma

BEBEKLERDE SOSYAL GELİŞİM

0-1 YAŞ
- Yeni doğan bebeğin yüz ifadesi belirsiz ve anlamsızdır.
- 5-6 haftalıkken sosyal gülümseme ve tepki biçimindeki sesli ifadeleri gelişir.
- 3. aya doğru tanıdık durumlara tepki vermeye başlar. Yemek, banyo, vb. gibi faaliyetlere ilişkin hazırlıkları farkeder ve tepki verir.
- 3-6 ay arasında eline aldığı her şeyi ağzına götürür.
- Kendisine çıngırak verildiğinde hemen elini uzatır ve ses çıkarması için anlamlı bir biçimde sallamaya başlar.
- Yabancılara yakın davranır ama zaman zaman özellikle annesi yanında olmadığında hafif bir utangaçlık ve endişe gösterebilir.
- 6-9 ay arasında yabancılarla tanıdık kişiler arasında belirgin bir biçimde ayrım yapar.
- Çıngırağını sallayarak veya masaya vurarak zil çalma eylemini taklit eder.
- 9-12 ay arasında kendi kaşığını tutabilir ama henüz kullanamaz.
- Tanıdıklarına sevgi göstererek yaklaşır
- ‘Güle güle’ anlamında el sallayabilir.
 1-2 YAŞ
- Kaşığını tutar ve yemeğini dökmeden ağzına götürür.
- Bardağı iki eliyle kavrar üstüne veya çevresine dökmeden içebilir.
- Ayakkabılarını,çoraplarını ve şapkasını çıkarabilir ancak giyemez.
- Tuvalet ihtiyacını huzursuzluğuyla ya da sesli anlatımlarla önceden haber vermeye başlar.
- Oyuncaklarını artık ağzına götürmez.
- Oyun sırasında veya kızdığında oyuncaklarını yere atar.
- Basit günlük etkinlikleri taklit eder. Örn. bebeğine yemek yedirmek gibi.
- Küçük nesneleri kutuya koyup çıkarabilir.
- Başta annesi olmak üzere tanıdık kişilere duygusal olarak bağlanmıştır.
2-3 YAŞ
- Üstüne dökmeden kaşıkla yemek yiyebilir.
- Güçlük çekmeden bardağı eline alır, içer ve yeniden yerine koyabilir.
- Şapkasını ve ayakkabısını giyebilir.Bağcığnı bağlayamaz.
- Tuvalet gereksinimini uygun zamanda dile getirip haber verebilir.
- Aşırı duygulanma, yorgunluk ya da korku durumunda anne /babaya sıkıca sarılır.
- Sahip olduğu şeyleri korur.
- Son derece canlı ve etkindir, yerinde duramaz, sürekli olarak hareket eder,en gellendiğinde karşı çıkar.
- Çevredeki olası tehlikelere karşı duyarlı değildir.
- Rol ağırlıklı dramatik oyunlar oynar.
- Toplumsallaşmanın henüz başlangıcında olan çocuk,hareket ve görme alanı içindeki çocuklara ilgi duyarsa da henüz onları sürekli oyun oynayabileceği arkadaşlar olarak görmez.
- Son derece meraklıdır.Dış dünyada gördüğü her şeye ilgi duyar.Gördüğü eşyaları ellemek,onlarla oynamak ister.
3-4 YAŞ
- Çocuk giderek daha dengeli ve olumlu bir birey haline dönüşür.
- Grup halinde oynamaya,oynarken birbirleriyle konuşmaya ve grup içinde oynamak istediklerini seçmeye başlarlar.
- Aile içinde geçerli olan bazı kuralları,yavaş yavaş paylaşmayı,isteklerinin yerine getirilebilmesi için sabırlı olmayı öğrenmeye başlar.
- Kendisine verilen görevleri henüz sonuna kadar götürmede başarılı değildir.
- Bu yaş çocuğu yetişkinlerle bir arada olmaktan ve onlarla oynamaktan çok hoşlanır.
- Yemek yerken kaşık ve çatalı rahatça kullanabilir.
- Ellerini yıkayabilir ancak tam olarak kurutamaz.
- Geceleri altını ıslatmaz.
- Çevresindekilere sevgi ve güvenle yaklaşır.
- Ev işleri, bahçe işleri, alış-veriş gibi etkinliklerde yetişkine yardımcı olmaktan çok hoşlanır.
- Çevreyi derli toplu tutmaya özen gösterir.
4-5 YAŞ
- Ellerini yıkar, kurular ve dişlerini fırçalayabilir.
- Genelde çok daha bağımsız ve oldukça inatçıdır;kendi isteğiyle hareket eder.
- İsteklerine karşı gelindiğinde, yetişkinlere uygunsuzca, kaba bir üslupla konuşa- bilir ve oyun arkadaşlarıyla kavga edebilir.
- Paylaşma ve oyun sırasında sıra bekleme anlayışı gelişmiştir.
- Küçük kardeşlerine ilgi gösterir sevgiyle yaklaşır.
5-6 YAŞ
- Grup oyunlarını tercih eder.
- Ev dışında daha mutlu olur. 
- Arkadaşlarını kendi seçer.
- Yetişkinler ve kendinden büyükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır.
- Saati ve saatin günlük programla ilişkisini anlayabilir.
- Genelde daha aklı başında ve bağımsızdır;daha kontrollü ve duyarlı bir yaklaşım içindedir.
- Evin içinde ve dışındaki işlere ilgi duyar.
- Sosyal yönden hala ailesine bağımlı olmakla birlikte,öğretmeni ve arkadaşlarının önemi de giderek artar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder